Skip to main content

Προκόπι

Το Προκοπι, γεωγραφικά, αποτελεί την καρδιά του ιδιαίτερα χαρισματικού βορείου τμήματος της Εύβοιας. Απέχει  περίπου 59 χλμ. Από την Χαλκίδα και άλλα τόσα από τις μαγευτικές βόρειες παραλίες της μεγαλονήσου. Χτισμένο πάνω στο δρόμο, που συνδέει τη Χαλκίδα με τον Ευβοϊκό Βορρά, ακριβώς μετά από ένα στενό φυσικό πέρασμα(Δερβένι), βρίσκεται υποχρεωτικά στην πορεία όλων των ταξιδιωτών από και προς την Βόρεια Εύβοια, αποτελώντας τον ιδανικότερο σταθμό του ταξιδιού τους. Την παραδεισένια εικόνα της φύσης στην περιοχή, όπου βρίσκεται το Προκόπι, μπορεί να αντιληφθεί κανείς απολαμβάνοντας τη από την κορυφή του Κανδηλίου (υψομ. 1.225 μ.), που υψώνεται πάνω από τις ακτές του Ευβοϊκού κόλπου, σχηματίζοντας μία μακριά, απότομη κορυφογραμμή μεταξύ Λίμνης και Πολιτικών.

Ιδανική αφετηρία για όσους επιθυμούν να γνωρίσουν τις ομορφιές της Βόρειας Εύβοιας, το σημερινό Προκόπι ,έχει γίνει ευρύτερα γνωστό ως ένα πνευματικό και πολιτισμικό θησαυροφυλάκιο του ορθόδοξου ελληνισμού, συμπυκνωμένο στο ιερό σκήνωμα του Οσίου Ιωάννη του Ρώσου, γνωστότατο προσκυνηματικό προορισμό των απανταχού της γης ορθόδοξων χριστιανών .

Εκτός του ιερού προσκυνήματος του Οσίου Ιωάννη του Ρώσου, το Προκόπι έχει προσφέρει πολλά ακόμη ενδιαφέροντα στους επισκέπτες του. Ένα από αυτά ακόμη ενδιαφέροντα στους επισκέπτες του. Ένα από αυτά είναι το ξύλινο  Μουσείο του Δάσους δίπλα στο σχολείο επί του δρόμου Χαλκίδας- Αιδηψού. Αξίζει επίσης η επίσκεψη στον παλαιό ναό του Αγίου Κωνσταντίνου  καθώς και ένα υπέροχο οδοιπορικό στον πυκνόφυτο λοφίσκο που εκτείνεται απέναντι στο ναό του Οσίου Ιωάννη του Ρώσου. Με ορμητήριο το Προκόπι ο επισκέπτης μπορεί να απολαύσει το μοναδικό φυσικό πλούτο της γύρω περιοχής οργανώνοντας μικρές περιπατητικές εξορμήσεις στο καταπληκτικό πλατανοδάσος του Κηρέα και τα γραφικά εξωκλήσια, που στολίζουν τόσο την πεδιάδα όσο και τις πλαγιές του Κανδηλίου. Από τα καταστήματα του Προκοπίου οι επισκέπτες  μπορούν να προμηθευτούν χειροτεχνήματα, αγιογραφίες και τοπικά προϊόντα (μέλι, ζυμαρικά, προϊόντα κρέατος με συνταγές ευβοϊκές και καππαδοκικές, γλυκά κ.α)

Πηγή: Δήμος Κηρέως

Ιερός Ναός Άγιου Ιωάννη Ρώσσου, Προκόπι Εύβοιας
Στο δρόμο από Προκόπι προς Μαντούδι
Στο δρόμο από Προκόπι προς Μαντούδι
Στο δρόμο από Προκόπι προς Μαντούδι

Η Διαδρομή

Ξεκινώντας από τη διασταύρωση της Λιαννής Άμμου ακολουθούμε την πινακίδα που γράφει «προς Βόρεια Εύβοια-Προκόπι». Μετά από περίπου 10 km και αφού έχετε περάσει μέσα από την Αρτάκη χωρίς να στρίψετε πουθενά φτάνετε σε ένα φανάρι με μια διχάλα που έχει πινακίδα «Όσιος Ιωάννης Ρώσσος» προς τα αριστερά και στη συνέχεια αφού περάσετε μέσα από μια περιοχή που λέγεται Καστέλλα φτάνετε σε άλλη μια διασταύρωση με φανάρι που πρέπει να πάτε αριστερά (όχι τελείως αριστερά) ακολουθώντας την πινακίδα που γράφει «Προκόπι-Όσιος Ιωάννης Ρώσσος».
Μετά από αυτή τη διασταύρωση και 36km και χωρίς να στρίψετε πουθενά φτάνετε στο Προκόπι (συνολικά 1 ώρα).

Ιστορικό

Η μικρή όμορφη πολιτειούλα του Προκοπίου συγκροτείται σήμερα από 1.200 περίπου κατοίκους, η κοινωνική σύνθεση των οποίων εκπηγάζει αφενός από τους γηγενείς Ευβοείς, που κατοικούσαν στην περιοχή πριν από το 1925, αφετέρου από τους Έλληνες Καππαδόκες πρόσφυγες, που εγκαταστάθηκαν εδώ μετά τη <<Συμφωνία της Λοζάνης>> (περί ανταλλαγής πληθυσμών μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας) προερχόμενοι από το παραμυθένιο Προκόπι της Καππαδοκίας.

Πριν τον ερχομό των Προσφύγων (1925) το όνομα του χωριού ήταν Αχμέταγα, προφανώς κληρονομημένο από κάποιον Τούρκο διαχειριστή της έκτασης και διοικητή της περιοχής .Η ιστορία του χωριού στη θέση που βρίσκεται σήμερα, αρχίζει ουσιαστικά από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας.Σε κοντινές θέσεις γύρω από το σύγχρονο Προκόπι, όπως μας παραδίδει ο Στράβων, είχαν κατά την αρχαιότητα αναπτυχθεί μικροί αγροτικοί οικισμοί, κυρίως την εποχή που άκμαζε η αρχαία Κήρινθος (μεταξύ 1600 και 1100 π.Χ).Όπως γίνεται φανερό από την μελέτη των γραπτών αναφορών που υπάρχουν, από την παλαιολιθική εποχή μέχρι και τον 17 αιώνα μόνο μικροί οικισμοί αναπτύσσονταν κατά διαστήματα γύρω από τη θέση στην οποία βρίσκεται το σημερινό Προκόπι. Ακόμη και μετά την άλωση της Εύβοιας από τους Τούρκους, στην απογραφή του 1474, εμφανίζεται στην περιοχή μόνο ένας οικισμός, ονομαζόμενος Σοϊμίρ, με 16 οικογένειες. Πιθανότατα πρόκειται για τον έρημο σήμερα οικισμό Παλιά Αχμέταγα.Το Αχμέταγα αρχίζει να οργανώνεται αμέσως μετά την επίσημη ένταξη της Εύβοιας στο νέο Ελληνικό κράτος (πρωτόκολλο Λονδίνου 1830) και την οριστική αποχώρηση των Τούρκων από το νησί (Μάρτιος 1833).Εμφανίζεται στους πρώτους καταλόγους να έχει 16 οικογένειες, που εξακολουθούσαν να κατοικούν εκατέρωθεν του Κηρέα. Οι κάτοικοί του ήταν στο σύνολό τους οι καλλιεργητές των κτημάτων, τα οποία αρχικά ανήκαν στους Τούρκους και στη συνέχεια πουλήθηκαν στους Νόελ και Μύλλερ .Οι περισσότεροι από αυτούς .ήταν γηγενείς, ενώ υπήρχαν και αρκετοί προερχόμενοι από την Ήπειρο. Οι χωρικοί του Αχμέταγα μαζί με τους υπόλοιπους Έλληνες της Βόρειας Εύβοιας πήραν μέρος στον ξεσηκωμό ενάντια στην Τουρκοκρατία που στην Εύβοια ξεκίνησε στις 8 Μαϊου  1821.Μετά όμως τον ηρωικό θάνατο του ηγέτη του ευβοϊκού αγώνα, Αγγελή Γοβιού(Μάρτιος 1822) και τις εμφύλιες συγκρούσεις των Ευβοέων επαναστατών η ευβοϊκή επανάσταση κατεστάλη και οι Τούρκοι επανήλθαν ως κατακτητές καταστρέφοντας και ερημώνοντας τη Βόρεια Εύβοια και το Αχμέταγα(καλοκαίρι 1823)Μετά την περιπετειώδη ένταξη της Εύβοιας στα όρια του νέου Ελληνικού κράτους με το πρωτόκολλο του Λονδίνου (1830) και τους όρους αγοράς της γης από τους Τούρκους <<ιδιοκτήτες>> του  η προνομιούχος περιοχή του Αχμέταγα(Προκοπίου) πωλείται με παρασκηνιακές ενέργειες του ίδιου του Έλληνα  Κυβερνήτη Ι. Καποδίστρια , ερήμην των κατοίκων της, στον Ελβετό Τραπεζίτη και γαμπρό του Ελβετού πολιτικού Φελέμπεργκ, Κάρολο Φρειδερίκο Μύλλερ και στο νεαρό ξάδερφο του Λόρδου Βύρωνα, Έντουάρντ Χένρυ Νόελ. Και οι δύο υπήρξαν μαθητές της ελβετικής αγροτικής σχολής του Φέλμπεργκ, την οποία θαύμαζε ιδιαίτερα ο Καπποδίστριας. Έτσι υπό το καθεστώς των τσιφλικάδων οι κάτοικοι Αχμέταγα υποδέχονται τον 20 αιώνα. Η κοινωνική σύνθεση του τόπου αλλάζει στις αρχές του 1925 όταν εγκαθίστανται εδώ οι προερχόμενοι από το Προκόπι της Καππαδοκίας, Έλληνες πρόσφυγες και συγχωνεύονται εύκολα και αρμονικά με τους ντόπιους κατοίκους. Οι Καππαδόκες ως πολύτιμη πνευματική παρακαταθήκη μεταφέρουν μαζί τους το ιερό σκήνωμα του Αγίου τους, που με κίνδυνο της ζωής τους απήγαγαν κυριολεκτικά από το Προκόπι της Καππαδοκίας.Ο Όσιος Ιωάννης ο Ρώσος σκόρπισε μια νέα αύρα ασφάλειας στο παλιό χωριό Αχμέταγα και έγινε προστάτης και οδηγός παλαιών και νέων κατοίκων. Το παλιό Αχμέταγα μετανόμαστηκε στις 4 Νοεμβρίου 1927 σε Προκόπι. Στα σημαντικά γεγονότα της σύγχρονης ιστορίας  του Προκοπίου πρέπει να καταχωρηθεί και η μεγάλη κινητοποίηση της τοπικής κοινωνίας κατά του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, που ξεκίνησε την Άνοιξη του 1975 και συνεχίστηκε για πολλά χρόνια περνώντας από αρκετές φάσεις.

Πηγή: Δήμος Κηρέως

Video

Κάντε "κλικ" πάνω στην εικόνα για να ανοίξει το βίντεο.

See video
See video
See video
Βαθμολογία: 4.6 (19 ψήφοι )